Wednesday, August 19, 2009

:: KL INTERNATIONAL FLYING ACADEMY (KLIFA) ::




18 August 2009 - Aku tgh syok surfing.. tetiba ym aku di "buzz" oleh seseorang. Adeh tekojut den. sebaik xde heart attack.. aku pon balas la buzz die tu.. hek



Yuliana ghopernye.. lama da x dgr khabar brite (yuliana ni aku knal mase praktikal kat KLIFA Senai). Aku kenal die sbb aku bekerja bawah ayah die. Yuli ni anak Director of Flight Operation, DCA (Jabatan Penerbangan Awam) Captain Dato Yahaya b Abdul Rahman.. eheks ingat yuli, tringat KLIFA nih.




Sini aku nak share la pasal aku praktikal kat sini (semester akhir aku kene wat thesis). Aku tecampak kat KLIFA ni sbb classmate aku si kobat ni yg tolong so aku b2 ngn die dpt kat sini. (bapak kobat ni boss DCA kat airport senai ni).. pastu korang musti pk aku ni camne serita nye ni..
.
.
.
.
ok camni.. aku masa ni blaja lg kat uitm segamat, johor. aku amik course major in marketing, then untuk final semester ktorang kene wat research untuk dapatkan kepujian tu (hons.) So kene ade thesis n kene praktikal. So aku praktikal kat akademi ni. Yang pakai baju uniform ni sbb mmg organisasi kat sini kene pkai unifrom pilot. Seragam sumer. Ok.. Dah jelas sumernye..



ni la classmate uitm aku . kobat aka ahmad hafizi ahmad taufek




lagak pejuang balik ke tanah air heheh.. (fokuskan yg tengah tu).. huhu

Hari first report, kami cerita2 pasal marketing, pasal syllibus n mcm2 la kat admin manager die, en rosli (mmg best die ni, sempoi) then jmpe principal , major (b) radzi, then instructors, cadets. kami buat tour kat academy ni.



ni time class ground school. kami b2 duk nyibuk (belek ape tah tu xtau le huhu)



3 bulan aku duk sini. umah free, cuma mkn sendiri la. aku duk umah staff DCA (aku duk sorang2 je) besa gak uma. Lot sebijik2. takot je.. huhu..



Banyak la kenangan kat KLIFA ni. Ade 1 kes ni, ade student ni ade latihan fly.. so instructor ni ajak aku nek skali (major radzi yg ajak).. flight jenis Piper PA 34 - 220 T Seneca IV (ala kecik je 4 penumpang)..



aircraft ni baru je smpai time ktorang tgh pktikal. jenis piper seneca twin engine

Masa memula tu rase cam best la.. then bile da 10 menet kat atas da boring.. bile da stgh jam mula nak muntah.. leh main pusing2 plak.. x ke poning palo den ni.. adoyai.. smpai aku nak pitam (x tahan ngn tekanan G) ... sejam aku duk atas nu.. klau duk diam je xpe.. ni goyang sane, goyang sini (mklumla katebang kecik, student plak tu yg bawak) .. ermm..



cockpit yang leh wat kita blur klau panik. ni yg kecik je. klau AirBus380? pengsan gamaknye..

Aku praktikal dr bulan nov 07 smpai feb 08. Masa ari last tu, dorang wat jamuan.. jamuan kecik2 jek.. aku ngn kobat kene nyanyi.. hek hek.. nway.. mmg best la.. byk knangan n pnglaman.. nway all d best to all KLIFA's cadets.. (yang aku igt saufi, wan, acap, syahirah.. yg lain lupe2 igt.. peace! )
p/s: masa pktikal ni la aku xcdent wat kali 4 nye huhu.. xcden sokmo!
...


ni la ghopernye keadaan kete aku. (time ni kat bengkel keesokan arinye..adoyai..)

1 Comments:

Kookie said...

oh eh.. malunya sebut nama kat sini.. hehe